Den Haag, 15 augustus 2019 - Op dinsdag 2 juli 2019 heeft de rechtbank Den Haag het faillissement uitgesproken van de heer F. Aalbregt handelend onder de naam Verkeersschool Aalbregt. Mr. B.J. Tideman is in dit faillissement als curator aangesteld. Hieronder volgt een persbericht waarin hij de stand van zaken bespreekt.

Wat gebeurt er met de verkeersschool?

De activiteiten van de verkeersschool  zijn gestaakt en worden niet hervat. Klanten van de rijschool die een lespakket hebben gekocht en nog lessen tegoed hebben, kunnen deze lessen niet meer volgen en zijn vrij om over te stappen naar een andere rijschool van hun keuze. Voor de schade die zij hierdoor lijden kunnen zij een vordering indienen bij de curator.

Wat gebeurt er met de bezittingen van de gefailleerde?

De curator en zijn medewerkers hebben de afgelopen weken alle bezittingen van gefailleerde, zijn echtgenote en de verkeerschool in kaart gebracht. Naast een woonhuis, de inboedel van de vakantiewoning in Spanje en de inrichting van een lunchroom van de echtgenote van gefailleerde, gaat het  voornamelijk om inventaris en voertuigen (motorfietsen, lesauto’s en diverse oldtimers). De zaken bevonden zich op verschillende locaties en diverse voertuigen waren in gebruik van - of opgeslagen bij derden met wie gefailleerde zaken deed. Een deel van deze personen weigerde (aanvankelijk) afgifte met een beroep op een zogenaamd retentierecht, vanwege het feit dat zij geld tegoed hebben van gefailleerde. Op de zaken is ook een pandrecht gevestigd van een tweetal financiële instellingen die aan gefailleerde krediet hebben verleend. De curator heeft rechterlijke machtiging gevraagd om de retentierechten te doorbreken en inmiddels vrijwel alle bezittingen veilig gesteld. De inventarisatie, doen afgeven en veilig stellen van de zaken heeft aldus de nodige tijd en moeite gekost.

Een klein deel van de zaken (inboedel vakantiewoning in Spanje en een oldtimer die nog in de Verenigde Staten stond) zijn in overleg met de pandhouders en met toestemming van de rechter-commissaris onderhands verkocht. Dit betroffen geen waardevolle zaken en de opbrengt is bescheiden. De pandhouders kunnen zich bij voorrang op de opbrengst verhalen. Wel dragen zij een percentage van de opbrengst af ten behoeve van de algemene faillissementskosten.

Over de verkoop van de inrichting van de lunchroom is de curator nog in onderhandeling. De overige zaken zullen via een internetveiling georganiseerd door Troostwijk Veilingen B.V. worden geveild. De veiling zal naar verwachting (begin) september van start gaan. De gegevens van de veiling zullen op onze website bekend worden gemaakt.

Met de hypotheekhouder van het woonhuis is afgesproken dat er een taxatie plaatsvindt. Daarna zal een makelaar worden ingeschakeld die de woning onderhands zal verkopen. Ook dit zal waarschijnlijk in september plaatsvinden.

Wat is de oorzaak van het faillissement?

De curator voert een onderzoek uit naar de oorzaak van het faillissement. De curator gaat hierbij uiteraard niet over één nacht ijs. Het onderzoek zal enige tijd in beslag nemen en de curator wil niet vooruitlopen op de bevindingen uit dat onderzoek.

Wat kan ik doen als schuldeiser?

U kunt uw vordering vergezeld van bewijsstukken indienen bij de curator. Daarvoor heeft u geen advocaat nodig. We hebben begrepen dat alle gedupeerden benaderd zijn door een advocatenkantoor, teneinde dit tegen betaling voor u te doen. Dit is echter niet nodig. Het is heel makkelijk dus u kunt dit zelf doen door een e-mail met bewijsstukken te sturen naar: ceesadvocaten@cees.nl. Daarna krijgt u een ontvangstbevestiging. Uw vordering wordt in een later stadium geverifieerd.

Ik heb al een tijd geleden gediend een vordering ingediend. Wanneer krijg ik bericht?

Bij de curator is een groot aantal vorderingen ingediend. Vanwege de hoeveelheid neemt het de nodige tijd in beslag om de vorderingen te verwerken, maar uiteindelijk krijgt iedereen bericht.

Hoe groot is de kans dat ik mijn geld terugkrijg?

Daar valt nu helaas nog niets over te zeggen, maar er is geen reden voor optimisme. Het te gelde maken van de bezittingen zal enige tijd in beslag nemen en hetzelfde geldt voor de schuldenlast. Bij het vaststellen van de schuldenlast en het verdelen van de baten wordt rekening gehouden met de wettelijke rangorde. Op het woonhuis rust een hypotheek en de verkeerschool heeft financieringen aangetrokken, waarvoor mogelijk een pandrecht is gevestigd op diverse bezittingen. Aan hypotheek en pand is een recht van voorrang verbonden waardoor deze schuldeisers als eerste uit de opbrengst van die zaken zullen worden voldaan. Ook bevoorrechte schuldeisers, zoals de belastingdienst zullen eerst betaald moeten zijn, voordat gewone (concurrente) schuldeisers aan bod komen. Dit proces zal de nodige tijd in beslag nemen. Het is dus uitgesloten dat er op korte termijn betalingen aan schuldeisers zullen plaatsvinden.